Open space – co to znaczy? Zalety i wady otwartych przestrzeni

Open space to popularna forma aranżacji przestrzeni mieszkalnych i biurowych. Termin ten jest anglicyzmem, który w dosłownym tłumaczeniu oznacza przestrzeń otwartą. W Polsce zdecydowanie częściej wykorzystywany jest do określania przestrzeni biurowej, jednak z powodzeniem może być używany także do określania mieszkalnych powierzchni.

 

Open space – co to znaczy?

Termin open space oznacza przestrzeń otwartą, który w Polsce najczęściej używany jest do określania wielkopowierzchniowej powierzchni biurowej. W takiej aranżacji nie ma podziałów na oddzielne pokoju, które określałyby np. odrębne działy organizacji bądź odpowiednie stanowiska pracowników. Pracownicy w biurach open space najczęściej zajmują miejsca przy długich rzędach biurek.

 

W jakim celu tworzy się pomieszczenia biurowe typu open space?

W celu ustalenia powódek takiej aranżacji przestrzeni biurowej należy cofnąć się do pierwotnego założenia przestrzeni open space. Wynalazcą takiego rozwiązania był Frank Lloyd Wright, który stwierdził, że ściany ograniczają kreatywność, a także tworzą podziały w biurach, które negatywnie wpływają na zdrowie psychiczne, a tym samym efektywność pracowników. Swoją ideę przedstawił w doskonałym okresie – na przełomie XIX i XX wieku w czasie rewolucji przemysłowej.

W ówczesnym okresie zapotrzebowanie na pracowników administracyjnych było ogromne, a przestrzenie biurowe mocno ograniczone. Powołując się na etyczne powódki przedstawione przez Wright'a menedżerowie chętnie zaczęli tworzyć biura open space, które nie tylko miały pobudzać kreatywność i zmniejszać podziały między pracownikami, lecz były także po prostu tańsze.

 

Wady i zalety otwartej przestrzeni w biurach

Zalety pracy w przestrzeni open space:

  • tańsze rozwiązanie dla właściciela firmy,
  • mogą sprzyjać poprawie relacji między pracownikami,
  • praca w przestrzeni open space powinna podnosić kreatywność pracowników, gdyż daje większą możliwość tzw. burzy mózgów,
  • zmniejszenie granic między poszczególnymi stanowiskami.

Wady pracy w biurach open space:

  • hałas, który może wpływać niekorzystnie na efektywność, a także wyżej wspominaną kreatywność,
  • brak prywatności,
  • większy kontakt pracowników może być powiązany z dużym ryzykiem przenoszenia chorób,
  • zróżnicowane potrzeby pracowników w kwestii temperatury czy oświetlenia stanowiska pracy.

 

W jakiej branży sprawdzi się aranżacja biura open space?

Biuro typu open space z pewnością sprawdzi się w przypadku branży kreatywnych, które wymagają częstej burzy mózgów. W takiej aranżacji pomieszczenia rzeczywiście łatwiej o dobre pomysły osób pracujących, gdyż mają one łatwą możliwość szybkiej i efektywnej wymiany zdań i poglądów.

Biuro open space może nie być jednak najlepszym rozwiązaniem w przypadku branży analitycznych, w których pracownicy muszą maksymalnie skupić się na swoim zadaniu, gdyż pozornie mały błąd w tabeli może doprowadzić do katastrofalnych efektów.

 

Jakie typy osobowości dobrze czują się w biurach open space?

W otwartej przestrzeni doskonale odnajdą się osoby, które mają ekstrawertyczne osobowości i czerpią energię ze spotkań z innymi osobami. Open space pobudzi ich kreatywność, a także pobudzi ich do działania, gdyż będzie zaspokajał ich potrzeby kontaktu z innymi.

W biurach open space mogą gorzej sobie poradzić osoby introwertyczne, dla których wszędobylski hałas może być nieznośny.

 

Ile m2 przypada na jednego pracownika w biurach o otwartej przestrzeni?

Według przepisów BHP przestrzeń przeznaczona na jednego pracownika w biurach powinna wynosić 2 m wolnej przestrzeni podłogowej oraz 13 m3, dlatego realnie powinna być nie mniejsza niż 6m2.

Jak to wygląda w praktyce? Przy obliczaniu powierzchni dla pracowników w biurach uwzględnia się także korytarze i pomieszczenia socjalne, dlatego zazwyczaj realnie użytkowa przestrzeń na jednego pracownika jest mniejsza niż 5 m2.

 

Jakie okna wybrać do urządzania przestrzeni open space?

Ze względu na to, że biurka pracowników powinny być optymalnie oświetlone, zalecamy montaż okien panoramicznych, które pozwolą na maksymalne doświetlenie przestrzeni. Warto podkreślić, że wielkość okien w biurach jest regulowana przez przepisy BHP. Według nich stosunek powierzchni okien do powierzchni podłogowej powinien wynosić co najmniej 1:8, jeśli w lokalu mają przebywać ludzie.

Co więcej, okna w biurach powinny mieć możliwość swobodnego otwarcia z poziomu podłogi, a ich otwarcie na oścież nie może blokować przejść pracowników. Istnieją także prawne przepisy dotyczące regulacji światła dziennego, według których nie może ono uniemożliwiać pracy uczestników biura. Z tego względu w większości biur konieczny jest montaż rolet bądź zasłon.

Używamy cookies, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że zgadzasz się używać wszystkich plików cookies na stronie Internorm. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Polityka prywatności